مقالات

سیستم های نورپردازی و روشنایی فروشگاهی

فروشگاه ها بیشتر از هر ساختمان دیگری بیشتر از نورپردازی بهره می برند. در اکثر موارد فروشگاه هایی که از نورپردازی زیباتر و مناسب تری استفاده می کنند نسبت به فروشگاه هایی که نور کمتری در آنها وجود دارد موفق ترند.

نورپردازی فروشگاه ها علاوه بر روشنایی محصولات برای دیده شدن و فروش آنها، نقش پررنگی در طراحی فروشگاه و یا تشکیل مضمون فروشگاه بازی می کند.

نورپردازی فروشگاه

نورپردازی فروشگاه

نورپردازی فروشگاه و تاثیر آن بر میزان فروش

تاثیر نورپردازی در فروشگاه بر میزان فروش آن ها غیر قابل انکار است. نورپردازی بهتر است با رعایت سادگی و میزان روشنایی مورد نیاز مشتریان طراحی شود. اگر در انتخاب روشنایی دقت کنید فروشگاه جلوه بیشتری خواهد داشت.

این اتفاق تاثیر مستقیم بر فروش میگذارد. باید توجه داشت که هر کسب و کار و فروشگاهی، روشنایی ایده آل خود را دارد. نورپردای فروشگاهی را به سه قسمت طبقه بندی کرده ایم . با تعیین استراتژی مناسب نورپردازی را به نقطه قوت فروشگاه خود تبدیل کنید.

اولین نقش نورپردازی در فروشگاه ها

اولین و حتی میتوان گفت مهمترین نقش نورپردازی در فروشگاه ها جلب توجه و نگاه مشتریان به سمت خود است. به طور طبیعی درخشش و نوری که سیستم های نورپردازی ایجاد می کنندباعث اتفاق افتادن این موضوع می شود، ولی تاثیر آنها مخصوصا در فروشگاه ها بسیار با اهمیت است.

برای مثال، در طراحی نورپردازی یک خواربار فروشی درخشش حاصل از لامپ های فلورسنت باعث جذب نگاه مشتریان می شود و به آنها نشان می دهد که فروشگاه برای خرید باز است. در دنیای پر از رقابت، فروشگاه ها باید ظاهر خود را از طریق نورپردازی های پر هیجان تر مثل نورهای رنگی، نورهای متحرک و نورافشان های دیدنی به نمایش در بیاورند تا توجه مشتریان جلب شوند.

پنجره های فروشگاه ها باعث ایجاد موقعیتی بسیار با اهمیت در نورپردازی می شود و نورپردازی آنها شبیه به نورپردازی دکور صحنه ها است.

دومین نقش نورپردازی فروشگاه ها

دومین نقش نورپردازی در فروشگاه ها روشنایی سطح اجناس فروشگاه است. در برترین طراحی فروشگاه ها، قبل از آنکه ویژگی بارز اجناس را تعیین کنند، روشنایی موردنیاز آنها را تامین می کنند.

این یک حقیقت است حال این فروشگاه ممکن است روشنایی کلی باشد و یا با کاربرد جزئی و یا انواع دیگر نورپردازی نمایشی.

سومین نقش نورپردازی فروشگاه ها

سومین وظیفه ی مهم نورپردازی در فروشگاه ها این است که مشتریان را به هیجان در آوریم و حس آن ها را برانگیزیم . هیجان انگیزی قسمتی از طراحی است و نورپردازی در آن نقش اساسی می تواند داشته باشد.

برخی از روش های برانگیختن مشتریان به شرح زیر می باشد:

• نورپردازی دراماتیک وسایل فروشگاه خصوصا در ویترین ها
• استفاده از نور افشان هایی که باعث تقویت مضمون معماری می شوند.
• استفاده از تکنیک های نورپردازی معماری مانند دیوارتابی، کنج سقفی و… برای تقویت و بیان عناصر طراحی یا معماری
• استفاده از تکنیک های نورپردازی ویژه مانند نورپردازی تئاتر، فیبرهای نوری، چراغ های رنگی متغیر، نئون و چراغ های متحرک برای انتقال انرژی به فضا و ایجاد تاثیرات تماشایی نورپردازی .

چهارمین نقش نورپردازی فروشگاه ها

چهارمین نقش مهم نورپردازی فروشگاه ها تعیین نوع فعالیت های فروشگاه است. برای مثال، استفاده از نورافشان های آویز مدل دار در قسمت فروش سبکی کلاسیک در طراحی نورپردازی فروشگاه ها است. این تکنیک علاوه بر مشخص ساختن عمل فروش راه گشایی برای راحتی مشتریان است.

پنجمین نقش نورپردازی فروشگاه ها

پنجمین و آخرین نقش نورپردازی فروشگاه ها این است که حس مشتریان از میزان قیمت و ارزش کالاها تقویت شود. این عمل باید با توازن و دقت زیاد صورت گیرد. برای مثال، نورپردازی یک فروشگاه جنس های با قیمت کم و ارزان، باید ظاهری ارزان داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است مشتریان احساس دیگری از آن مکان دریافت کنند. به همین دلیل بسیاری از خواربار فروشی ها از لامپ های مهتابی استفاده می کنند این کار هم باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و هم ارزان بودن قیمت ها را نشان دهند.

نورپردازی بوتیک

تنظیم نور با استفاده از احساسات مشتری هدف
به‌صورت کلی امروزه استفاده از رنگ‌ها و نورهای مختلف در جذب مخاطبان به فروشگاه‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و نورها می‌توانند بر حالات و هیجان مخاطبان تاثیرات مثبت و منفی بگذارد .

نورپردازی بوتیک

نورپردازی بویتکها

براساس تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده، مخاطبان به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ به‌عنوان نمونه برخی از افراد در دسته متعادل قرار می‌گیرند و همواره به دنبال آرامش هستند و معمولا به نورهای معتدل واکنش مثبتی نشان می‌دهند.

در برخی فروشگاه‌ها برای جذب این مخاطبان، زاویه نور فروشگاه را به‌صورت ۲۰ تا ۳۰‌درصد قرار می‌دهند که با این زاویه به محصولات ارائه شده در فروشگاه تابیده شود؛ این موضوع باعث می‌شود مخاطبان واکنش مثبت به محصولات فروشگاه داشته باشند.

برخی دیگر از مخاطبان در دسته تحرک قرار دارند که معمولا افراد خوشگذران و ماجراجویی هستند و به تفریحات مختلف واکنش مثبتی نشان می‌دهند و همواره به دنبال تنوع هستند.

نوع نورپردازی فروشگاه‌ها برای این گونه افراد باید به‌صورت هیجانی باشد و با زاویه ۱۲ تا ۱۶ درجه به قفسه‌های فروشگاه تابیده شود.

دیگر مخاطبان دسته تسلط هستند که افراد منتقد تعریف می‌شوند؛ این افراد معمولا با کوچک‌ترین نارضایتی شاکی می‌شوند و از کوره در می‌روند. برای جذب این مخاطبان باید نورپردازی فروشگاه به صورتی باشد که ناموزون باشد؛ البته نباید نورپردازی برای این مخاطبان بیش از حد تحریک‌پذیر باشد که آنها را عصبانی و حساس کند.

پیشنهاد می‌شود زاویه نورپردازی بر قفسه فروشگاه برای جلب توجه مخاطبان این دسته، ۳۵ درجه باشد. با توجه به این سه دسته‌ای که در بالا ذکر شد، فروشگاه‌ شما باید نسبت به مشتریانی که به آن مراجعه می‌کنند تحقیقات بازاری را انجام دهد که معمولا چه نوع مخاطبانی به فروشگاه شما مراجعه می‌کنند و از طریق این دسته‌بندی نوع نورپردازی فروشگاه را مشخص کنند و جلب توجه بهتری را داشته باشید.

نورپردازی انواع فروشگاه به تفکیک وسعت آن
نورپردازی در فروشگاه به ۴ روش صورت می پذیرد:
۱ . نورپردازی محیط عمومی
۲. نورپردازی متمرکز
۳. نورپردازی تاکیدی
۴. رپردازی های تزیینی

روشنایی عمومی یا روشنایی محیط ، منبع نور اصلی برای فروشگاه شماست . درمورد روشنایی فروشگاه باید اطمینان حاصل شود که غم انگیز و کسالت آور نیست و مشتریان در فروشگاه احساس راحتی می کنند و نور به اندازه کافی در اطراف آنها هست .

چراغ کافی شاپ

۱-نورپردازی فروشگاه های کوچک
اولین نوع نورپردازی ، برای فروشگاه های کوچک تعریف میشود که برای کسب و کار هایی چون سوپر مارکت ها، فروشگاه سخت افزار و رستوران ، ایده آل است.

 

نورپردازی کافی شاپ

نورپردازی کافی شاپ

رقابت این کسب و کار ها، رقابت بین خدمات ویژه یا ارائه ی تخفیف بر محصولات خود می باشد. در این کسب و کار ها وظیفه ی روشنایی ، جذب مشتری نیست بلکه دادن مناسب ترین نور به همه ی نقاط در دسترس است تا مشتریان بتوانند فروشگاه را بخوبی بازدید کنند.

و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند. در این فروشگاه ها تمرکز باید تا حد زیادی بر روشنایی عمومی باشد و نیازی به روشنایی تاکیدی نیست.

۲- نورپردازی فروشگاه های متوسط

فروشگاه پوشاک، سالن زیبایی، نمایشگاه های مبلمان و هر خرده فروشی دیگر در دسته ی دوم روشنایی ها قرار میگیرند. مهمترین بحث در این دسته، تعادل بین روشنایی عمومی و تاکیدی است چراکه این نوع خرده فروشی ها مستقیما با مشتری نهایی سر و کار دارند و باید بیشترین توجه مخاطب را به کالا یا خدمات خود معطوف کنند. همانطور که اشاره شد باید روشنایی محیطی با روشنایی تاکیدی هم تراز شوند.

بسته به تصمیم فروشنده تاکید نورپردازی بر قسمتی از فروشگاه یا اجناس بیشتر میشود اما در اطراف اجناس نیز باید نور مورد نیاز تامین باشد. برای ایجاد فضایی شیک تر بهتر است بخشی از وسایل نور پردازی معلوم نباشند.

برای این کار از قاب های ضد خیرگی میتوان بهره جست. هم چنین باید فاصله ی روشنایی تاکیدی تا محصولات را هم در نظر گرفت تا نور به اندازه کافی به آن ها برسد یا باعث ایجاد سایه نشود.

۳- فروشگاه های بزرگ و لوکس فروشی

فروشگاه های بزرگ از قبیل طلافروشی، برند ها جزو دسته ی سوم محسوب میشوند. مخاطبان این فروشگاه دارای ذهنیت قبلی درباره ی کلیت آنچه میخواهند بخرند، هستند پس هدف فروشندگان و کارکنان این فروشگاه هدایت درست و وضوح تصویر ذهنی ایشان به سمت بهترین انتخاب یا جدیدترین محصول خود است.

نورپردازی در رسیدن به این مهم بسیار تعیین کننده است. یعنی با طراحی مناسب و تکیه بیشتر بر نورپردازی تاکیدی در فروشگاه خود میتوانند غیر مستقیم توجه مخاطب را به آنچه خود میخواهند جلب کنند.

این کار با تمرکز بیشتر بر روشنایی تاکیدی به راحتی قابل اجراست اما باید توجه داشت کیفیت نور (CRI) نیز عاملی بسیار مهم است چرا که نور کم کیفیت ، جلوه ی محصول را از بین می برد.

مزایای استفاده از تجهیزات ال ای دی در نورپردازی فروشگاه

خوشبختانه با پیشرفت روز افزون در زمینه روشنایی و نورپردازی و ظهور تکنولوژی ال ای دی، با استفاده از کالاهایی همچون چراغ های سیلندری، پنل های سقفی و … می‌توان فروشگاهی با سیستم روشنایی و نورپردازی بسیار مدرن راه اندازی کرد در حالی که نور تولیدی این دسته از چراغ ها بسیار با کیفیت تر می‌باشد و در عین حال انرژی مصرف شده بسیار کمتر از نسل قبل است و طول عمر بسیار بیشتری نیز دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.