مقالات

روشنایی محوطه و فضای سبز ساختمان

نورپردازی فضای سبز فرصتی جهت روئیت و لذت بردن از محیط خارج از منزل، در زمان غروب خورشید را فراهم می نماید. آن می تواند به وسیله نورپردازی بوته ها و درختان انجام شود و حالت های نمایشی و جذابی را به فواره ها، مجسمه ها یا سایر نقاط تاکیدی فضای سبز بدهد.

نورپردازی فضای سبز

تکنیک های نورپردازی متفاوتی برای جلوه نمایی درختان، بوته ها، باغ ها، سنگ ها، آجر کاری ها و ساختمان ها در شب استفاده می شود تا ایمنی و جذابیت را برای بازدید کنندگان فراهم آورد.

این غنی سازی ها با انجام تکنیک های نورپردازی متفاوت از قبیل نورپردازی سطوح پایین، نورپردازی سطوح بالا، نورپردازی مهتابی، نورپردازی سطحی، سایه سازی، نورپردازی مسیر ها، نورپردازی زمینه و غیره انجام می شود.

هر تکنیک نیازمند توجهاتی در زمینه تعیین مکان قرار گیری، تابش و روشنایی، شعاع نور، زاویه تابش و نیز فواصل مطلوب در ردیف قرارگیری می باشد. تنوع وسایل و تولیدات روشنایی در نورپردازی فضای بیرون، به طور مستقل و یا با ترکیبی از حالت های دیگر نورپردازی، یک سیستم چند بعدی را به ارمغان می آورد.

برای هر تکنیک لوازم نورپردازی خاصی وجود دارد که بهتر از دیگر لوازم ایفای نقش می کند. جهت راهنمایی، تدابیر حرفه نورپردازی فضای سبز به صورت تکنیک های مختلف دسته بندی شده است که به شما این امکان را می دهد تا خانه و یا باغتان را در غروب به صورت یک سرزمین روئیایی مشاهده نمایید.

روشنایی فضای سبز

طراحی خوب نورپردازی محوطه، در واقع وفاداری به هنر نورپردازی محوطه و توجه به موارد زیاد در یک زمان است. یک طراح نورپرداز خوب می بایست نسبت به شروع و پیش بردن فرایند نورپردازی و تعیین اهداف پیش روی خود در نورپردازی محوطه آگاهی کافی داشته باشد.

تکنیک های مختلفی جهت به کارگیری نور و افکت های مختلف نوری جهت به دست آوردن آنها وجود دارد. علم و آگاهی، مهارت و تجربه نیازهای یک طراح نورپردازی محوطه خوب و عالی هستند همه ی اینها نیاز به صرف زمان و انرژی زیاد دارد. درک و شناخت بین یک طراح نورپرداز با تجربه و بی تجربه از طرف کارفرما کاملاً قابل فهم است.

یک طراح نورپرداز خوب و با مهارت طرح نوری را که شما در شب برای تجربه ی نوری خود به آن نیازمند هستید را می آفریند. آیا به احساس گرم آرامش و خوش آمد گویی و امنیت در هنگامی که در بین مسیری که به خانه ی خود ختم می شود نیاز دارید؟ آیا به زیبا شدن نورپردازی خانه ی خود و حس دراماتیکی که از آن به شما القا می شود نیاز دارید؟ آیا علاقمند به این هستید تا درختان باغ شما از دل تاریکی به نور مطلوب و زیبایی صعود کنند؟

انواع روش های نورپردازی محوطه و فضای سبز

نور به طور اساسی خلاق است و باعث می شود اشياء برجسته تر دیده شوند. نورپردازي يكي از نكات اصلی درطراحي منظره ميباشد از دیدگاه رواني نحوه قرارگرفتن نور در محيط نقش بسيار تعيين كننده اي دارد.

نورپردازي بيروني به عواملي مانند شدت نور،روش نصب چراغ ها و درجه پخش نور بستگي دارد و با توجه به چراغهاي بيروني ميتوان آنها را به انواع گوناگون دسته بندی کرد مانند:

انواع نورپردازی پارک و محوطه به تفکیک محل آن

1-نورپردازی مسیر خیابان

از جمله مسائلي که در مسيرهاي چند منظوره بايد رعايت شود، مقدار نور و زيبائي نورپردازي، عرض خيابانها نسبت به نور و فاصله چراغها از يكديگر است و همچنین با کمک نور ميتوان مسير عبوري را طراحي كرد و رفت وآمد را برای افراد و ماشین ها آسان نمود.

نورپردازی خیابان

2-نورپردازی فضای سبز

نورپردازي فضاي سبز و درون گل و گياه كه به صورت توده اي هستند بايد به گونه ای درنظر گرفته شود كه تأثير قابل توجهی بر ويژگيهاي بصري و عمومي داشته باشد .

بسیاری از گياهان در روز قابل توجه نيستند ولي با نوردادن به آن ها در شب جلوه خاص پيدا مي كنند و آسانتر قابل رویت هستند به دلیل آنکه که درختان عنصر اصلي فضاي سبز هستند، نور بخشیدن به آنها در شب بعنوان سطحي از نور مفهوم ویژه ای را به وجود می آورد.

3- نورپردازی سطح آب

نورپردازی سطح آب

در نورپردازی آبنما ، به سطح آب نباید نور مستقيم تابانده شود چون در این صورت شبیه سطح شيشه و آئينه عمل مي كند و انعکاس آن جالب بنظر نميرسد پس باید چراغها را در زير سطح آب يا از لابه لاي گياهان به صورت غیرمستقیم تاباند و يا اگر فواره در سطح آب موجود است از لابه لاي پودر آب نور را تاباند ويا ميتوان چراغها را در سطح آب قرار داد.

 

4-نورپردازی زمین بازی کودکان

نورپردازي در زمين بازي از دو جنبه قابل بررسی است

 

۱- ايمني چراغهاي نصب شده در زمين بازي

۲- تأمين نور کافی در سطح زمين بازی- روشنایی در سطح زمين باید کافی باشد و چراغها و نورافكن ها باید به گونه ای نصب شوند كه سايه هاي دراز و بلند ایجاد نشود و میزان روشنایی كافي باشد تا ایمنی افراد حاضر در زمین بازی تضمین شود.

5-نورپردازی آلاچیق و سایه بان

در اين گونه مكانها نورپردازي بايد طوري طراحي شود كه از منظر روانشناسي باعث آرامش شود .

نورپردازی آلاچیق و سایه بان

افراد هنگام نشستن و استراحت نیاز به نور مناسب و به اندازه هستند بنابراين استفاده از چراغهاي پرنور و نورافكنهایی با نور زياد مناسب این مکان هانمی باشد در عین حال نبايد زیاد تاريك باشد بنابراين در این مکان ها از نور ملايم و نرم استفاده ميشود و ميتوان ابزارهاي نوري را در بين ديوارها یامیان پوشش گياهي و يا سقف آلاچيق و سایه بان ها قرار داد.

 

6-نورپردازی آبنمای برکه 

نورپردازی برکه و آبنما

نور در آبنماو برگه طوري طراحي ميشود كه انعكاس نور باعث چشم زدگي نشود بنابراين چراغهاي نوري را در زير آب يا در زير سنگها قرار داده تا انعكاس نور آنها به طور غير مستقيم مورد توجه قرار گيرد و در بعضي مقاطع ميتوان چراغها را در زير پوشش هاي گياهي قرار داد و در جاهايي كه آب آبنماها پودر ميشود قرار دادن چراغ هاي رنگي در زير آنها منظره جالبي ايجاد مي كند.

 

7-نورپردازی زیر درختان و سطح زمین

نور پراکنده به نوری گفته می شود که در مقابل صفحه منعکس کننده قراردارد و در فضای دلخواه، پخش میشود. همچنین برای روشنایی فضاهایی که نمی خواهیم منبع نور پیدا باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

برای روشنایی یک فضای وسیع می توان عنصر روشنایی را به وسیله مواد نیمه شفاف و حباب ها تجهیز نمود تا نور پراکنده شود و خیره کننده نباشد .این کار میزان خیرگی و چشم زدگی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

8-نورپردازی در زمین های ورزشی

در زمين هاي ورزشي نورپردازي به گونه ای انجام مي گيرد كه نور در همه زوایا با شدت زياد بتابد .

سايه ها نيز نبايد طولاني شوند و نورافكن ها و چراغ باید به گونه ای قرار بگیرند كه یکدیگر را پوشش بدهند مناطق سايه روشنایجاد نشود و سطح زمين بازي بطور يكنواخت مانند روز روشن شود. استفاده از زاويه تابش وشدت تابش ، فاصله چراغها و طرز قرار گرفتن چراغها مهم مي باشد.

1-نورپردازی سطوح پایین Down Lighting

نورپردازی یک سوژه فضا یا سطوح از بالا کهتوسط چرا غ های نصب شده بر شاخه های تاج پوشش درختان جهت ایجاد محیطی مهتاب گون ایجاد می شود. این شیوه، اشکال سایه ها را برای ایجاد الگو های متنوعی بر روی چمن و سایر سطوح پوششی زمین فراهم می آورد.

در برخی از موارد به کمک نور افکن هایی که در نزدیکی پشت بام نصب می شوند می توان اقدام به نورپردازی سطوح پایین نمود. جهت روشن نمودن موقعیت فضاهای وسیع, پیاده روها, برآمدگی های کوچک سطح زمین و برخی دیگر از سوژهای مناسب نورپردازی از قبیل درختچه های کوچک زینتی دورادور تنه درخت و تنه های زیبای درختان از این تکنیک می توان استفاده نمود.

جهت جذابیت بیشتر, می بایست نور افکن ها از دید مخفی باشد. برای اضافه نمودن رنگ آبی کم رنگ می توان از لامپ بخـار جیوه و عدسی ها برای ایجاد یک نور مـلایم مهتاب گون به درخت استفـاده نمود. ابزار نورپردازی و لامپ ها با توجه به میزان نیاز به روشنایی و محدوده ای که باید روشن گردد، انتخاب می شود. از این روش بـرای ایجاد فضای محصور و ایمن در فضای سبز می توان کمک گرفت.

2-نورپردازی سطوح بالا ( Up Lighting )

برای اضافه نمودن رنگ آبی کم رنگ می توان از لامپ بخار جیوه و عدسی ها برای ایجاد یک نور مهتابی به درخت استفاده نمود. در حقیقت تاباندن نورهای به سمت بالا برای مشخص کردن بافت، اندازه، رنگ و اشکال در شب می باشد.

این تکنیک به خوبی می تواند حجم یک عنصر یا اطراف آنرا از جهات مختلف نشان دهد. در محوطه های پوشیده از درختان با قرار دادن نورافکن های رو به بالا در مکان های پست که موجب مخفی ماندن نورافکن از دید می گردد، می توان مناظر زیبایی را خلق کرد.

3-نورپردازی تاکیدی ( Accent Lighting )

در این تکنیک برای مشاهده چشم انـدازهای فضـای سبز از نورهای شدید و متمرکز که نزدیک پایه مجسمه، درختان، جزئیات معماری، سطوح دیـوار یـا آلاچیق ها است، استفاده می شود.

همچنین ممکن است از پـرتوهای متمرکز نـور برای تاکید گلها و جلب توجه استخرها و دریاچه های مصنوعی نیـز استفاده گردد. این تکنـیک به وفور به کار برده می شود اما باید از آن به طور مناسب استفاده نمود.

4- نورپردازی زمینه (Background Lighting)

برای روشن نمودن دیوارهای بزرگ یا درختان بلند و ایجاد حالتی مشابه نورپردازی گسترده از این تکنیک استفاده می گردد. ممکن است این روش به صورت ترکیبی برای سایه افکنی منظر و اشکال ساختمان استفاده گردد.

5- نورپردازی سطحی (Grazing Lighting)

جانمایی نور محدود به یک سطح با بافت عمیق، مشخصه نورپردازی سطحی است. تابش سطحی نور برجستگی های سطح را پررنگ و مجزا می کند تا سـایه در شکاف ها ایجاد تیرگی نماید.

این تکـنیک بیشتر برای تاکید برسطوح بافت دار (تنه درختان، دیوارهای آجری و سنـگی، پاپیتال های بالارونده و غیره) استفاده می گردد. این روش می تـواند با قرارگیری منبع نوری در20 سانتیمتری سطح مورد نظر و دید رفتن منبع نور به آن به صـورت موازی انجام پذیرد. منبع نوری می تواند پایین و یا بالای سطح نصب گردد.

6-نورپردازی مهتابی (Moon Lighting)

این تکنیک توسط چرا غ های نصب شده بر شاخه های درختان جهت ایجاد محیطی مهتاب گون ایجاد می شود، که شبیه نورپردازی سطوح پایین می باشد. این شیوه نقش و الگوی متنوعی از سایه ها را بر روی چمن و سایر سطوح پوششی زمین ایجائ می کند.

در این تکنیک با قرارگیری یک یا دو منبع نوری ملایم (ولتاژ پایین) در بالای یک درخت بلند، می توان حالتی از نورپردازی مهتابی را ایجاد کرد، به گونه ای که روشنایی بسیار دقیق و مشابه به نور مهتاب را در محدوده های زیرین خلق نمود.

7-نورپردازی متقاطع (Cross Lighting)

جهت جلوه گر نمودن فضا های زیبا و یا یک سوژه طبیعی یا انسان ساخت (مجسمه و یا یک درخت پر پیچ و خم در محوطه) می توان از نورهای ملایم و زیبایی که به صورت متقاطع از دو یا چند نورافکن به سمت سوژه مورد نظـر دید می رود استـفاده نمود.

جهت اجرای این تکنیک مـی بایست موقعیت نور افکن ها در هر دو سوی سوژه انتخابی باشد. پرتوهای نور تابیده شده با آشکار سازی سه بعدی، جزئیات بیشتری را مشخص کرده و سایه های ملایم تری را ایجاد می نماید.

تابش شعاع های نور متقاطع در زوایای مشخص شده برای ایجاد عمق در محدوده تاریک و محو محوطه می تواند بسیار موثر باشد.

8-نورپردازی مسیرهای پیاده (Path Lighting)

ایجاد الگوی متقارن نوری جهت روشنایی مسیر های پیاده. این تکنیک بیشتر در فضاهای باز که رشد گیاهان برای نورپردازی مزاحمتی ایجاد نمی کند به کار گرفته می شود. قرارگیری چراغ ها باید در سطوح پایین در دو طرف مسیر باشد (البته در مسیرهای پیاده کم عرض می توان چراغ ها را در یک طرف مسیر نصب کرد) به گونه ای که برای عابر ایجاد خیرگی ننماید.

برای جلوگیری از خیرگی چشم چراغ ها توسط پوشش هایی محافظت می شوند. این تکنیک در ترکیب با سایرشیوه های نورپردازی، علاوه بر زیبایی محیط، به امنیت و آسایش مسیر پیاده و منزل می افزاید.

9-نورپردازی سایه سازی (Shadow Lighting)

ایجاد سایه بر روی یک سطح عمودی توسط قرارگیری نورافکن در جلوی سوژه. اگر درخت و یا مجسمه ای با مقطع عرضی قابل توجه ای در مقابل دیوار و یا سایر سطوح دیگر وجود دارد، سایه سازی می تواند یکی از موثرترین راه ها برای جلوه دادن به فضای بیرون باشد. نور و سایه ایجاد شده تاثیرات دراماتیک بر محیط دارد.

این شیوه نیز شبیه نورپردازی مهتاب گون است اما با این تفاوت که یک موضوع را از جلو روشن می نمایید، در نتیجه سایه ای بزرگتر از جسم بر روی دیوار مشاهده می شود.

محل قرار گیری نورافکن در جلوی سوژه مورد نظر باید به گونه ای باشد که سایه را بر روی سطح پشتی ایجاد کند.

10-نورپردازی موضعی (Spot Lighting)

به کار گرفتن نورافکن هایی با شعاع نور متمرکز، از پایین یا بالا جهت جـلب توجه نمودن گونه های گیاهی و درختان جذاب و زیبا، مجسمه ها و سایر عناصر و سوژه های موجود در محوطه.

در این تکنیک نورپردازی باید به جلوگیری از خیرگی بیننده توجه شود. منبع این نور در بالای درخت و یا در نقطه ای مرتفع مشرف بر عناصر مورد نظر نصب می گردد و از پایه روشنایی برای آن استفاده نمی شود.

11-نورپردازی انعکاسی (Mirror lighting)

این تکنیک با نورپردازی سطوح بالای یک درخت یا سایرعناصر باغ به گونه ای که تصویر سوژه مورد نظر در سطح آب یا استخر منعکس گردد، حاصل می شود.

12-نیمرخ سازی (silhouette lighting)

این تکنیک نقطه مقابـل سایه سـازی است. اغلب بـه عنوان نورپردازی زمینه نامیده می شـود و در حقیقت نمـایش تصویری تیره از سـوژه (درختـان یا اشکال غیر معمول) بر یک سطح عمودی و در پشـت آن می باشد.

این تکنیک در نمایش شکل جسـم موثر است، اما نمی تواند بافت و رنگ جسـم را مشخص سازد. این روش با انتخاب یک سوژه که محدود به دیوار است، به نحوی که منبع نور مستقر در یک تورفتگی در پشت و یا کنار سوژه دیده نمی شود، اجرا می گردد.

اخفاء منبع نور در ایجاد تصویری دراماتیک از سوژه بسیار حائز اهمیت می باشد.

13-نورپردازی سکو و پله (Step and Deck lighting)

اضافه نمودن چراغ های توکار و روکار برای کاهش خطر پله های تاریک و لبه ها در مسیر های پر رفت و آمد. قرارگیری صحیح نورافکن ها در سکوها و پله ها باید به گونه ای باشد که نور از دید پنهان مانده و ایجاد خیرگی ننماید. این شیوه از نورپردازی برای افزایش ایمنی در طول مسیر بسیار حائز اهمیت است.

14-نورپردازی گسترده (Spread Lighting)

در صورت وجـود گل و بوتـه های کوتاه، از این تکنیک می توان جهت افزایش جذابیت شبانه منظر استفاده نمود. سطح تابش در اطراف منبع نور به صورت دایره ای گسترده می شود.

جهت روشنایی پوشـش زمین و منـاظر مصنوع می بایست چـراغ ها در سطوح پایین قـرار گیرند. روشنایی ملایم حاصل از این شیوه جهت نورپردازی حیاط خلوت، پاسیو، سکو های کوتاه و مسیر های سواره مناسب می باشد.

15-نورپردازی معماری (Architectural lighting)

نوعی تکنیک تابش سطحی جهت تاکید بر بافت و اشکال سطوح معماری معمول از قبیل بخش های سنگی و آجری. نورپردازی معمـاری معمولا برای مجسـمه ها، ورودی ها، فواره ها، دیوارهای جذاب بـا بافت درشت و سـتون ها استفاده می گردد.

16-نورپردازی امنیتی (security lighting)

نورپردازی صحیح فضاهای بیرون می تواند موجب افزایش ایمنی و انصراف سارقان از ارتکاب به هر اقدامی گردد. در این تکنیک می توان از سنسورهای نوری، لرزشی و یا حرکتی برای فعال نمودن سیستم نورپردازی استفاده نمود.

17-نورپردازی استخر و برکه (Pool and pond lighting)

این نوع از تکنیک نورپردازی به صورت خارجی و داخلی، استخر های مصنوعی و برکه های طبیعی را شامل می شود. نورپردازی داخلی در بـرخی از برکـه ها و استخر ها که شکل، دیـواره ها و یـا مصالح زیبایی دارند استفـاده می گردد.

نورپردازی بیرونی علاوه بر تلالو و درخششی که در سطح آب ایجاد می کند حرکت و امواج سطح آب و یا سوژه هایی که بر سطح قرار دارند را به خوبی نمایش می دهد.

ارزش نورپردازی با کیفیت برای مکان‌های تجاری
به دلایل متعددی، نورپردازی در محوطه مکان‌های تجاری ارزش سرمایه‌گذاری دارد. نکات مهم برای اینکه چرا باید نورپردازی خارجی را جدی بگیرید به شرح زیر است:

• در فضا‌های تاریک امکان وقوع جرم بیشتر است. تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که افزایش نور در فضای خارجی، احتمال سرقت و جرم را کاهش می دهد.

• اگر مسیرهای عبور و مرور دارای نور کافی نباشند، امکان زمین خوردن و آسیب افراد وجود دارد. در کشورهای پیشرفته مسئول این سهل‌انگاری مالک ساختمان است و درصورت اشکال در نورپردازی مجبور به پرداخت خسارت می‌شود؛ در ایران این موضوعی چندان دامن‌گیر مالک نمی‌شود اما ایجاد خاطره بد از یک مکان سال‌ها در خاطر افراد خواهد ماند.

• اگر محوطه به میزان کافی روشن نباشد و افراد قادر به دیدن این که به کجا می‌روند نباشند یا تابلوها قابل خواندن نباشند، امکان دارد گم شوند و این اتفاق احتمال بازگشت دوباره آن‌ها را کاهش می دهد.

چند نکته اساسی در نورپردازی محوطه و فضای خارجی تجاری
نورپردازی محوطه مجموعه ای از علم و هنر است. ممکن است نیاز شما تنها نور مناسب در ورودی مغازه یا رستورانتان باشد یا اینکه قصدتان نورپردازی محوطه یک ساختمان تجاری چند طبقه باشد؛ در این قسمت به نکاتی اشاره کرده ایم که بتوانید به کمک آن ها اساس نورپردازی خارجی را به درستی بنا کنید.

۱- سایه‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهید

آیا سایه‌ای در قسمتی از پلان کنونی ساختمان موجود است؟ اگر جواب مثبت است، آیا امکان دسترسی افراد به این قسمت ها در شب وجود دارد؟ آیا این تاریکی فرصتی برای مخفی شدن خرابکاران را ایجاد نموده یا خطر افتادن برای افراد مسن وجود دارد؟ هر قسمت تاریک در یک مکان تجاری ممکن است برای کارمندان و مشتریان سبب بروز مشکل شود.

بدون شک در مکان‌های اشاره شده نیاز به نصب چراغ‌های روشنایی هستید: پله‌ها، راه‌های عبوری، کنار استخر و آبنماها.

۲ـ با تکنیک‌های نورپردازی توجه مخاطب را جلب نمایید.

آن قسمت ساختمانتان را که می‌خواهید با نورپردازی جلوه‌ بیشتری پیدا کنددر نظر بگیرید. ساختمان شما با چه خصوصیات ظاهری از ساختمان های دیگر متمایز می‌شود؟ آیا این خصوصیات در تاریکی شب هم دیده می‌شود؟بوسیله نورپردازی اصولی، قادر خواهید بود نقطه کانونی ساختمانتان را شبانه روز در معرض دید عموم قرار دهید.

در هر ساختمانی یک نقطه کانونی توجه وجود دارد؛ مجسمه، آبنما، نمادهای معماری و… همگی می‌توانند به وسیله نورپردازی محوطه به نمایش گذاشته شوند.

۳ـ در طول شب برگ‌های درختان را سبز نگه دارید.
با نورپردازی در نزدیکی گل‌ها، درختان و فضای سبز هنگام تاریکی، بر جلوه زیبایی و طراوت فضای سبز ساختمان خود بیفزایید.

۴ـ از سیستم هوشمندبرای کنترل هزینه برق استفاده نمایید.

در قسمت هایی از ساختمان که کمتر در آن ها تردد رخ می دهد، وجود چراغ‌های سنسوردار باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شوند. سنسورهای تردد چراغ را هنگامی روشن می کنند که کسی ازمحدوده آن‌ها عبور نماید و مدتی پس از آن، خود به خود خاموش می شوند. این تجهیزات در بازا با برندهای داخلی و وارداتی به فراوانی یافت می‌شوند.

۵ـ از چراغ‌های با طول عمر بالا استفاده نمایید.
ترجیح می دهید چه مدت یکبار لامپ‌های سوخته را تعویض نمایید؟ قطعاً هرچه دیرتر بهتر! تعویض چراغ‌های مختص فضای روباز اصولا به آسانی چراغ‌های داخلی نیست و معمولاً به حضور برق‌کار نیاز دارد.

تکنولوژی LED در سال‌های اخیر به طور قابل ملاحظه ای رشد داشته و با خرید چراغ‌های LED از تولیدکنندگان معتبر می‌توانید از کارایی آن‌ها در طول مدت گارانتی مطمئن باشید.طول عمر لامپ‌های LED تقریباً ۲۵ برابر لامپ‌های رشته‌ای است و با تولید همان مقدار نور ۷۵ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی ایجاد می‌نمایند.

۶ـ تعادل را رعایت نمایید.
چشم انسان در نورپردازی به یافتن تقارن و نظم علاقمند است. اگر قسمتی از صحنه بیش از اندازه روشن‌تر از عناصر باشد، عدم تقارن و توازن را باعث می شود.علاوه بر آن نقاط بسیار تیره و تاریک نیز باعث عدم یکپارچگی می‌گردند.

۷ـ راحتی را در نظر داشته باشید.
نوری که مستقیم به چشم می‌تابد حتی اگر باعث خیرگی نشود، باعث آزار و حس عدم راحتی می شود. این موضوع هم در رانندگی در شب مطرح است هم در نوپردازی محیط خارج.

با رعایت نکات اشاره شده در نورپردازی محوطه، باغ یا روف‌گاردن می‌توانید به دارایی خود ارزش افزوده بیشتری اضافه نمایید. پایالایت تولید‌کننده چراغ‌های باکیفیت LED تجاری و اداری، که می توانید به آن اطمینان کنید.

نکات مهم طراحی نورپردازی فضای سبز

یکی از رایج ترین نورپردازی هایی که در سطج کشور مشاهده می کنیم نورپردازی فضای سبز است. بلوار هایو پارک ها و پارک های خطی بسیار زیادی را در سطح شهر ها می بینیم که دارای درختان و فضای سبز بسیاری هستند و همین طور علاقه شدید ایرانی ها به باغ سازی باعث به وجود آمدن باغ ویلاهای زیادی در حومه شهرها می شوند و اکثر دارندگان این باغ ها علاقه به شب نشینی دارند و شب نشینی ها بدون نورپردازی شایسته لطفی ندارد.

درختان و گیاهان بر خلاف موارد دیگر که به طراحی نورپردازی آن ها پرداختیم موجود زنده هستند و موجودات زنده ای را زیر سایه لطف خود پرورش می دهند.ما نیز به عنوان آفریده برتر خدا وظیفه داریم به این حریم احترام بگذاریم و متناسب با آن نورپردازی داشته باشیم.

همان طور که قبلا در مبحث خطرات نور مصنوعی برای درختان و گیاهان هم گفتیم، نور های قرمز و نارنجی و ترکیبات آن ها (همچون ارغوانی ترکیبی) باعث تحریک حس روزپنداری درخت می شود و مقدار بیس از اندازه آن در برخی درختان باعث بروز خطا در تشخیص طول روز و شب و فصول سال و تخریب ساعت درونی درخت می گردد که این امر باعث اختلالات رشد می گردد.

از طرفی رنگ هایی همچون قرمز و نارنجی و ارغوانی غیر از زمان های برگریزی درخت،هویت زندگی را از آن صلب می کنند و نورپردازی حاوی رنگ های قرمز و نارانجی باعث انتقال یک حس منفی از سبزی و طراوت درخت می شود .

البته همانطور که گفته شد باید درختان برگریز و بوته های خشک و گل های رنگی و همین طور موارد خاص را از این قاعده مستثنی کرد.
استفاده نامناسب از نور های ارغوانی و سبز خالص
رنگ سفید گرم(آفتابی)
استفاده ازنورهای ترکیبی
توجه به زنده و پویا بودن درخت
برخلاف تصور عموم مردم که رنگ سبز خالص را برای نورپردازی درخت مناسب می دانند،این رنگ به تنهایی باعث می شود نورپردازی درخت مصنوعی شود.

برگ درختان سبز رنگ است اما سبزی برگ درخت در کنار رنگ شاخه ها و ساقه های درخت جلوه پیدا می کنند .این تصور که ما جهان را به صورت رنگ های محض تعریف کنیم اشتباه است.

نورهای آبی،قرمز و سبز که در منابع نوری ال ای دی بسیار رایج هستند به تنهایی در نورپردازی خسته کننده هستند.بنابراین بهتر است که از رنگ های ترکیبی در طراحی نورپردازی فضای سبز استفاده کنیم.

شاید این امر در ذهن عجیب به نظر برسد که نوری ساده و به رنگ سفید (آفتابی) بتواند فضایی خیال انگیز در فضای سبز اطراف ما ایجاد کند ، پس توجه شما را به چند طراحی زیبا و تاثیرگذار از نورپردازی درختان با رنگ سفید گرم جلب می کنم:

بعضی اوقات می خواهیم نورپردازی را کمی رویایی تر کنیمبه همین علت از نورهای ترکیبی در نورپردازی درخت استفاده می کنیم مثل :

نورپردازی درخت به صورت ترکیبی
در این نورپردازی سعی بر این است درخت به صورت ترکیبی از رنگ های سفید گرم و فیروزه ای نورپردازی شود.رنگ آفتابی هسته و تنه درخت را روشن می کند که به نوعی نشانگر انرژی درونی درخت است، ونورپردازی فیروزه ای به برگ ها جلوه دوچندان می دهد.

استفاده از نور آبی ترکیبی در نورپردازی درخت
در این نورپردازی نیز از رنگ آبی ترکیبی بر رای نورپردازی درخت استفاده شده است که حسی رویایی و آرامش بخش را منتقل می کند.
باید توجه داشت که درخت موجودی زنده است که رشد می کند، به خواب می رود، زنده می شود، شکوفا می شود،اندوهگین می شود، برگ هایش می ریزد و مجددا رشد می کند.

در نورپردازی درخت باید توجه کرد که با گذر زمان سلیقه ها تغییر می کند.ممکن است امروز یک نورپردازی بر روی درخت زیبا به نظر برسد اما در زمانی دیگر همان طراحی نورپردازی نتیجه سو برایمان داشته باشد.

لذا طراحی نورپردازی درخت باید به گونه ای باشد که زنده ،پویا،فعال و InterActivre و قابل تغییر باشد.جهت فهم بهتر مطلب به مثالی اشاره می کنیم:
فرض کنید شما مسئول طراحی نورپردازی یک پارک تازه تاسیس هستید ،در این پارک تعدادی نهال پهن برگ کاشته خواهد شد.شما طبق اندازه این نهال ها یک نورپردازی زیبا طراحی می کنید سال ها می گذرد و این نهال ها رشد کرده و درختانی بزرگ می شوند،نورپردازی شما صرفا باعث روشنایی بخش کوچکی از درخت می شود،پس باید نورپردازی اولیه را طوری طراحی کرد که منابع نوری با تغییر شرایط قابلیت انطباق داشته باشند
یا به عنوان مثال طراحی نورپردازی برای فصل پاییز با طیف نارنجی رنگ انجام می شود، با آغاز فصل بهار شکوفه های زیبا و سپید رنگ درخت نمایان می شوند،آیا همان نورپردازی نارنجی رنگ درخت را زیبا می کند؟پس باید سیستم نورپردازی ما قابلیت تغییر رنگ را داشته باشد.

سوالات متداول پیرامون نورپردازی فضای سبز

نورپردازی فضای سبز چه اهمیتی دارد؟

اجرای صحیح روشنایی و نورپردازی فضای سبز و پارک ها می‌تواند این فضاها را تبدیل به جلوه‌های جذاب و بی نظیر بصری بکند. موضوع دیگر سرگرم کنندگی پارک‌ها و فضاهای سبز عمومی است که بایستی از این نظر در سطح خوبی قرار داشته باشند.

لزوم نورپردازی فضای سبز در شب چیست؟
افراد پس از اتمام کار و فعالیت روزمره جهت رفع خستگی روحی و جسمی و همچنین کسب آرامش ذهنی، در ساعات شب تمایل به تفریح و گذارندن وقت در محیط بیرون از منزل دارند.

این مسأله در فصول گرم سال که هوای متعادل تری را در شب هنگام داریم بیشتر بروز می کند. یکی از مورد توجه ترین مکان ها برای شهروندان جهت گذراندن اوقات فراغت در هنگام شب، پارک ها و فضا های سبز هستند.

تجهیزات مناسب نورپردازی فضای سبز را برشمارید؟

تجهیزات نورپردازی فضای سبز شامل انواع چراغ های زیر درختی (زانویی)و چراغ های چمنی می باشد. این تجهیزات جهت کاربری در فضای سبز یک سری استانداردهای خاص را باید دارا باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.