مقالات

سیستم های نورپردازی و روشنایی استیج و مراسم

تمام افراد به دنبال زیباسازی مراسم و جشن های خود هستند، شما برای زیباتر کردن جشن خود می توانید از وسایل مختلفی استفاده کنید.

جشن های امروزی با جشن های قدیمی متفاوت هستند در این جشن ها از تجهیزات مختلفی استفاده می شود، هر یک از این تجهیزات به نوعی می توانند مراسم شما را زیباتر کنند.

اگر به دنبال این هستید که در مراسم خود خوش بدرخشید باید سعی کنید که از ابزار جدید و مدرن استفاده کنید.

نور نقش مهمی در زیبایی جشن ها و مراسم ها دارد. شما با بهره گیری از رنگ های مختلف می توانید محیط زیبا را جذاب و دیدنی کنید.

نورپردازی استیج

برای اینکه چیزی را از یاد نبرید بهتر است لیستی از وسایلی که به آن احتیاج دارید،آماده کنید این کار به شما کمک می کند تا چیزی را از یاد نبرید، در حقیقت آماده کردن چک لیست بهترین کار برای برگزاری یک مراسم با شکوه است.

اگر از نورپردازی استیج برای مراسم خود راضی نبوده اید می توانید با اجاره تجهیزات نورپردازی استیج مراسم خود را باشکوه برگزار نمایید.

شما در کنار استفاده از لوازم نورپردازی می توانید از استیج های پیش ساخته یا استیج رقص نور استفاده کنید. اگر دلتان می خواهد که مراسم شما نسبت به سایر مراسم ها ممتاز باشد باید سعی کنید که از وسایل مدرن و جدید استفاده کنید.

بسیاری از تالارهای عروسی برای ایجاد یک شب به یاد ماندنی سعی می کنند که از وسایلی نظیر استیج رقص نور استفاده کنند. این سازه ها وسایلی هستند که روی کف زمین نصب می شوند.

شما براساس سلیقه خود می توانید نماهای مختلفی به وسیله استیج های رقص ایجاد کنید، این استیج های با ایجاد رنگ های مختلف قادر هستند که محیط تالار را زیباتر کنند.

معرفی اجزا سیستم نورپردازی سالن و مراسم

 
معرفی تجهیزات نورپردازی سالن ها

تجهیزات نورپردازی کنسرت ها یا حتی همان تجهیزات نورپردازی مجالس مثل مراسم جشن تولد یا مهمانی و عروسی و … دارای انواع و اقسام بسیار گوناگونی می باشند که با شناخت آنها مشتری می توانند یک خرید مناسب متناسب با نیاز خود را انجام دهد.

اصولاً تجهیزات نورپردازی مجالس برای ایجاد فضا های مختلف مانند هیجانی و شور و نشاط، عاطفی و رمانتیک، آرامش بخش و … یا حتی دیزاین سالن برگزاری استفاده می شوند. و می توان گفت که از مهمترین ارکان برگزاری خوب و آبرومند یک برنامه می باشند.

1-مووینگ

مووینگ وسیله ای ربات گونه است که تقریبا تمام اعمال نورپردازی را قادر است به تنهایی انجام دهد.به همین دلیل هم است که قیمت اجاره و خرید مووینگ از دیگر تجهیزات گران تر است.

moving-light-for stage

نصب مووینگ معمولا به علت سنگینی باید بر روی سازه ها باشد. مووینگ ها معمولا در ۳ مدل می باشند:

مووینگ اسپوت(moving spot):رنگ هاو طرح های مختلفی را بر روی استیج انتشار می دهد.قابلیت تنظیم با ریتم آهنگ های مختلف بصورت خودکار را نیز دارد.

مووینگ وال واش(moving wall wash):بیشتر برای ایجاد طرح نور بر روی دیواریا نور پس زمینه می باشد ونور را به صورت پخش شده ایجاد می کند.(خطی نمی باشد)

مووینگ بیم(moving beam):همان مووینگ اسپوت بوده با این تفاوت که نور آن تیز تر و حرفه ای تر بوده و بیشتر جهت استفاده در کنسرت ها می باشد. – مووینگ ها معمولا در ۳ مدل می باشند:

مووینگ اسپوت(moving spot):رنگ هاو طرح های مختلفی را بر روی استیج انتشار می دهد.قابلیت تنظیم با ریتم آهنگ های مختلف بصورت خودکار را نیز دارد.

مووینگ وال واش(moving wall wash):بیشتر برای ایجاد طرح نور بر روی دیواریا نور پس زمینه می باشد ونور را به صورت پخش شده ایجاد می کند.(خطی نمی باشد)

مووینگ بیم(moving beam):همان مووینگ اسپوت بوده با این تفاوت که نور آن تیز تر و حرفه ای تر بوده و بیشتر جهت استفاده در کنسرت ها می باشد.

2- لیزر

لیزر ها یکی دیگر از ابزار های ایجاد زیبایی در مراسم ها می باشد.از کاربرد های آن می توان به ایجاد خطوط استوانه ای و یا ایجاد یک طرح یا شکل برروی دیوار،کف و سقف در رنگ های مختلف نامبرد.

lazer light effect

تفاوت لیزر ها در قدرت لامپ، تعداد رنگ و قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت ایجاد نوشته و طرح های مختلف می باشد .استفاده ازدستگاه بخاریا مه ساز درکنار لیزر جلوه ی خاصی به طرح های ایجاد شده می دهد که در واقع این دو دستگاه مکمل یکدیگر هستند.

3- مه ساز-بخار اسموک

لیزر ها یکی دیگر از ابزار های ایجاد زیبایی در مراسم ها می باشد.از کاربرد های آن می توان به ایجاد خطوط استوانه ای و یا ایجاد یک طرح یا شکل برروی دیوار،کف و سقف در رنگ های مختلف نامبرد.

fogger

تفاوت لیزر ها در قدرت لامپ، تعداد رنگ و قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت ایجاد نوشته و طرح های مختلف می باشد .

استفاده ازدستگاه بخاریا مه ساز درکنار لیزر جلوه ی خاصی به طرح های ایجاد شده می دهد که در واقع این دو دستگاه مکمل یکدیگر هستند.

4-افکت 

دستگاهی است که با استفاده از لامپ LED و عبور نور آن از طرح های گوناگون شکل های متنوعی را به نمایش می گذارد. افکت ها را بر روی سطوحی همچون دیوار منعکس می کنند.در زیر نمونه ای از طرح های ایجاد شده توسط افکت ها را می توانید مشاهده کنید.

5- فایر

فایر یا آتش زا شعله ای است که توسط کپسول گازی قرار گرفته در داخل دستگاه ایجاد آتش می کند.ارتفاع شعله فایر ها معمولا تا یک متر می رسد. هدف از روشن کردن فایر ها به نوعی ایجاد هیجان در لحظات حساس جشن های می باشد.

کاربرد فابر بر روی استیج مراسم ها ی بزرگ و کنسرت ها می باشد و در جشن ها خانگی معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد.در بیشتر مراسم ها ۲ عدد فایر را در گوشه استیج قرار می دهند و دربعضی مواقع همچون تصویر زیر تعداد زیادی را در کنار هم جلوی استیج قرار می گیرد.

6-بلک لایت

نوعی افکت می باشد که با استفاده از یک لامپ ماوراء بنفس رنگ سفید رابه شکل نورانی و براقی نشان می دهد .معمولا بلک لایت ها را در محیط های کاملا تاریک مورد استفاده قرار می دهند.

7-ال ای دی پنل 

صفحه هایی نورانی هستند که جهت رنگ آمیزی موضعی دیوار،سقف،کف ویا بدنه در رنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.ال ای دی پنل ها معمولا بر روی سازه هانصب می شوند.

8-ژوپیتر ال ای دی 

همان LEDپنل می باشد با این تفاوت که قدرت بیشتری نسبت به آن دارد.

9-فالو

نوعی نور سفید قوی و به اصلاح دنبال کننده می باشد که بیشتر در مراسم های بزرگ همچون جشنواره ها،کنسرت ها،جشن های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

در زمان هایی کهمهمانی قصد رفتن به روی استیج را دارد،نورپرداز وی را توسط فالو از ابتدای برخاستن تا زمان رسیدن به استیج دنبال می کند و هیجان خاصی در مراسم ایجاد می کند.زمانی که فالو روشن می شود تمام نور سالن باید خاموش شود تا فرد مورد نظر کاملا مورد توجه مهمانان قرار گیرد.

10-فلش 

نوعی سیستم نور پردازی می باشد که همانند فلش دوربین نور را بصورت منقطع در فاصله های زمانی خیلی کوتاه انتشار می دهد،با استفاده از فلش شما تصور می کنید افراد بر روی استیج به صورت آهسته در حال حرکت هستند.

11-فلت 

نوعی لامپ مدادی بوده جهت ایجاد روشنایی محیط استفاده می شود.در زمان هایی که تجهیزات نورپردازی خاموش می باشد از فلت ها جهت تامین نور مراسم استفاده می کنند.

12-پرده ال ای دی 

نوعی پارچه ی مخملی که در آن دیود های ریز نوری کار شده است که توسط یک کنترولر می توان افکت ها و طرح های مختلفی را به نمایش گذاشت.با توجه به پیش زمینه تاریک این پرده ها حالت ستاره ای را ایجاد می کنند.

13-ال ای دی کف 

نوعی از LEDپنل ها می باشد که دارای صفحه ی قوی و مقاوم در برابر ضربه و فشار برای ایجاد طرحی زیبا بر روی استیج مورد استفاده قرار می گیرد.عمده استفاده از این وسیله جهت شو های لباس،پیست رقص و هرجایی که قصد زیباسازی کف سالن را داشته باشند.

14-میکسر 

DMX یک کنترلر جهت مدیریت تجهیزات نورپردازی می باشد.هر کدام از تجهیزات نورپردازی را که قابلیت اتصال به DMX ها را داشته باشند می توان با این وسیله کنترل و مدیریت نمود.به عنوان مثال با DMX ها عمل تولید بخار،تغییر افکت،کم و زیاد شدن نور ها،تغییر جهت و شکل لیزر ها را می توان انجام داد.

15-پایه T

پایه ای Tشکل است که تجهیزات نور پردازی بر روی آن نصب می شود.البته تجهیزاتی همچون مووینگ ها که وزن نسبتا سنگینی دارند را بر روی این پایه ها نمی توان قرار داد و بیشتر لیزر ها و افکت ها را بر روی این پایه ها نصب می کنند.

16-سازه 

نوعی اسکلت خرپاشکل می باشد که جهت نصب تجهیزات نور و صدا مورد استفاده قرار می گیرد.سازه ها از پایه ها ی Tشکل مقاوم تر بود ه و در شکل ها و مدل های مختلف می توان آن را مونتاژ نمود.استفاده از سازه ها جلوه زیباتری نیز بر سیستم های نورپردازی می دهد.(به پست آشنایی با سازه های فلزی مراجعه کنید)

17-برف ساز 

از این دستگاه جهت ایجاد برف مصنوعی در جشن ها استفاده می شود.

18-حباب ساز

از این دستگاه برای ایجاد حباب استفاده می شود که در کنار سایر وسایل نور پردازی جلوه ی خاصی به مراسم شما می دهد و بیشتر برای جشن های عروسی،جنگ ها،کنسرت ها،مراسم افتتاحیه و… مورد استفاده می گیرد.

19-کاغذ پرت کن 

با کمک این دستگاه می توان کاغذ های رنگی خرد شده ی کوچک به هوا پرتاب کرد که باعث هر چه زیباتر شدن مراسم شما می شود موارد استفاده آن نیز بیشتر برای عروسی ها،کنسرت ها،مراسمات افتتاحیه،جنگ ها و… می باشد.

سوالات متداول نورپردازی استیج

قیمت تجهیزات نورپردازی استیج چقدر هست؟
همانطور که مطالعه کردید، برای روشن کردن استیج شما به ابزار روشنایی متفاوتی نیاز دارید. البته این لوازم برای همه جا کاربرد ندارد و بسته به محل می‌توانند تغییر کنند. هر کدام از این وسایل ممکن است در شدت، توان و برندهای گوناگونی فروخته شوند.

بنابراین نمی‌توان قیمت ثابتی را برایشان در نظر گرفت و با توجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت‌ها مدام در حال جابه‌جایی هستند.

تاثیر نورپردازی استیج را بگویید؟
نورپردای استیج نقش زیادی در شور و حال تماشاگران و شنوندگان دارد. همچنین باعث می‌شود که خوانندگان، نوازندگان یا بازیگرانِ بر روی صحنه هم بتوانند با حسی متفاوت برنامه‌ی خود را اجرا کنند.

اما جهت داشتن بهترین نورپردازی برای استیج باید با استراتژی‌های روشنایی آشنایی داشته باشید و بدانید که تجهیزات نورپردازی استیج کدامند و چه استفاده‌ای دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.